INTERVIU CU PRESEDINTELE ASOCIATIEI PAGUBITILOR RCA

 

 

  1. Dacă nu ar fi existat atâtea probleme cu despăgubirile, Grupul Păgubiților RCA de pe Facebook nu ar fi ajuns la peste 28.000 de membri. Care sunt problemele cele mai frecvente și cum îi puteți ajuta pe membrii grupului și pe cei ai asociației?

R: Cele mai intalnite probleme semnalate de pagubitii RCA sunt:

  1. Intarzierea la plata a despagubirilor. Sunt reclamate situatii in care Euroins si City platesc dosarele dupa 4-6 luni sau chiar mai mult in cazul serviceurilor auto (partenere si nepartenere).
  2. O alta problema semnalata de pagubiti este lipsa unei comunicari eficiente cu asiguratorii. Acestia nu raspund in toate cazurile solicitarilor transmise de catre pagubiti.
  3. Intarzierile la constatare si s-au reconstatare. Nu se efectueaza in termenul legal de 3 zile.
  4. Diminuarile nejustificate ale despagubirilor cuvenite.
  5. Raspunsurile tardive si lipsite de continut ale ASF oferite pagubitilor RCA, ca urmare a petitiilor adresate de catre acesteia din urma, precum si limbajul „de lemn” folosit de ASF, greu de inteles de catre pagubitii RCA.

Cei care intampina probleme de orice fel cu asiguratorii, pot fi ajutati daca sa se inscriu gratuit pe , Grupul Pagubitilor RCA pe facebook, grup specializat in daune RCA. Inscrierile se fac aici: https://www.facebook.com/groups/AsociatiaPagubitilorRCA

2. Cum putem scăpa de mentalitatea „Cumpăr cel mai ieftin RCA, că nu-i pentru mine”?

R: RCA.ul este o polita de raspundere civila fata de terti, inclusiv pentru cei aflati in propriul autovehicul la momentul accidentuluui si cel mai probabil familia este cea mai expusa pe langa ceilalti participanti la trafic.

Niste campanii de informare a consumatorilor de RCA ar ridica gradul de constientizare si poate ar imbunatatii mentallitatea celor care gandesc ca RCA.ul nu este pentru mine, pentru ca DA, RCA.ul nu este pentru tine (daca esti sofer vinovat de accident, dar este pentru toti ocupantii locurilor din masina pe care o conduci , iar in acea masina s.ar putea afla chiar familia ta). Nu-i expune inutil.

Ca o paranteza, avand in vedere situatia actuala cu City Insurance asiguratorii au scumpit politele RCA si prin urmare nu prea mai avem de unde „sa cumparam RCA ieftin J”

 

3. În luna aprilie a fost pus în dezbatere publică un text de Ordonanță de Urgență care instituie obligativitatea decontării directe la achiziționarea de polițe RCA. Intrarea în vigoare a acestei OUG va duce însă la creșterea prețului asigurării și va introduce eventual și co-plata reparațiilor. Care este poziția dumneavoastră?

R: Decontarea directa ar fi un lucru bun daca nu ar exista cele 5 excluderi in care decontarea directa NU se aplica. Pretul asigurarilor a crescut tot mai mult in ultimul timp si se pare ca tendinta preturilor este in crestere continuua, mai ales dupa ce UE a transmis Romaniei ca ASF nu mai are voie sa plafoneze tarifele asiguratorilor RCA . De asemenea a fost eliminata si obligativitatea asiguratorilor de a anunta catre ASF despre modificarile tarifului RCA cu 60 de zile inainte de scumpirea propriu-zisa.

Asociatia Pagubitilor RCA a gasit insa o solutie mai buna si mai simpla inca din anul 2019. Cardul Silver 24/7 All Inclusive RCA. E mai ieftin decat decontarea directa si nu are niciun fel de limitari/excluderi. Mai multe detalii gasiti aici: https://aprca.ro/produs/silver-24-7-all-inclusive-pagubit-rca/

4. Cum se poate refuza sau contesta oferta de despăgubire a asiguratorului? Cum se poate solicita o re-evaluare?

R: Contestatia se poate face pe baza unor probe/indicii/documente justificative si nu doar pe niste simple presupuneri sau convingeri propri. Am intalnit pagubiti care doreau bani mai multi de la asiguratori pt ca li se parea lor ca au primit bani putini. In multe cazuri pagubitii au adus dovezi, dar au fost si unele cazuri izolate in care pagubitii solicitau o despagubire mai mare fara niciun fundament/justificare.

Asociatia Pagubitilor RCA ii poate ajuta pe cei care sunt nedreptatiti de catre asiguratori prin ofertele de despagubire subevaluate, prin intermediul serviciului de  Asistenta si reprezentare. Mai multe detalii regasiti aici:  https://aprca.ro/produs/asistenta-si-reprezentare/

5. Cel mai mic preț plătit la noi este de 3,5 RON pentru asigurarea pe o lună a unei remorci. Conform statisticilor noastre, majoritatea polițelor RCA se încheie pe o lună de zile. Procentajul acestor polițe crește de la an la an, culminând cu 2020, anul pandemiei. Unele voci cer eliminarea polițelor pe o lună și revenirea la sistemul anterior (6 sau 12 luni minim), cu atât mai mult cu cât legea prevede că o mașină trebuie asigurată indiferent dacă circulă sau nu. Ce părere aveți despre această situație?

R: Asiguratorii au stabilit recent o politica a preturilor care nu mai incurajeaza consumatorii sa cumpere RCA.ul pe o perioada de 1 sau 2 luni. Pretul este facut de-asa natura incat sa fie mai avantajos pentru consumator sa cumpere RCA pe 12 luni chiar daca efortul financiar este putin mai mare la achizitie.

Cu siguranta vor exista in continuare consumatori care vor alege RCA.uri pentru o perioada de 1 luna de zile, dar numarul acestora va scadea considerabil. Totodata avand in vederea evolutia ascendenta a preturilor RCA pe parcursul unui an, este evident in avantajul consumatorilor sa cumpere RCA pe o perioada de 12 luni. In acest fel  se vor bucura de predictibilitatea pretului macar pentru urmatoarele 12 luni.

6. Din ceea ce cunoașteți, care este situația pe alte piețe europene? Există și în alte țări problemele de la noi? Credeți că ceea ce se întâmplă în România ține de o imaturitate a pieței sau sunt alte cauze?

R: Nu detinem date exacte despre situatia altor piete de asigurari din UE, insa din spusele pagubitilor RCA aflati la noi pe grupul de facebook, RCA.ul in UE functioneaza aproximativ la fel cum functioneaza o polita casco la noi in Romania, adica exista un pret de baza pentru riscurile de baza, dar se pot adauga si alte riscuri facultative si bineinteles ca pretul creste pe masura beneficiilor. Se incearca acest lucru si in Romania de catre cei de la Allianz Tiriac, dar in lipsa unei informari a pietei, produsul lor ramane necunoscut de catre consumatori.

7. Există vreo întrebare pe care n-am pus-o și la care ați dori să răspundeți?

R: As mentiona starea de insolventa a celor de la City Insurance declarata de catre ASF in Monitorul Oficial in data de 27.09.2021 si faptul ca 3 milioane de romani circula pe strada cu o polita RCA emisa de City Insurance si aici as face 2 remarci:

  1. Cei care reglementeaza si controleaza piata sigurarilor din Romania, adica cei din conducerea si consiliul ASF din ultimii 4 ani, ar trebui sa raspunda in fata legii despre felul in care si-au indeplinit sau nu atributiile de reglementare, supraveghere si control in cazul acestui asigurator. Sa raspunda in fata legii despre cum a fost posibil ca acest asigurator sa aiba o cota de piata asa de mare in conditiile in care in perioada 2016-2017 City Insurance a fost „invitata” sa.si limiteze ponderea RCA la pragul maxim de 75% din ponderea RCA.ului din anul precedent, aspect declarat in presa chiar de fostul sef al ASF, Misu Negritoiu.
  2. Banii aflati in conturile Fondului de Garantare a Asiguratilor sunt banii tuturor consumatorilor RCA, bani care vor fi cheltuiti in perioada urmatoare pentru plata daunelor RCA, deci tot consumatorii platesc falimentul celor de la City de parca consumatorii de RCA ar fi responsabili pentru falimentul lor. – ori nu consumatorii reglementeaza, nu supravegheaza si nu controleaza acest asigurator.